Monday, January 30, 2012

Rania... (bukan post berkaitan Prague pun)

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera...

Dah 2 minggu tak dapat nak kemaskini blog ni. Masalahnya, capaian internet tak berapa nak baik, sebab waktu mula melanggan pakej yg ditawarkan tuari (itu hari ye kwn2), kita ingatkan bila tawaran yg diberikan tu menyatakan capaian internet tanpa had, kita pun guna lah sehabis baik, rupa2nya, pakejnya tanpa had sehingga lah kepada had yg ditentukan oleh pembekal perkhidmatan, vodafone. Dari sudut yg lain, bagusnya pulak, lepas ni senang lah nak merancang dan merencanakan penggunaan bulanan peralatan komunikasi ni ke tahap optimum. Memang dalam post kali ni nak cuba guna ayat yang lebih cantik dari ayat2 biasa. Bukan apa, selain dari nak tunjukkan yg kita ni bukan selekeh2 punya org, yg paling penting, tak nak bahasa kita jadi berkarat, bagi minda dan fikiran tu bercambah, supaya ada lah nilai-nilai tambah dalam diri ni. Lagipun, bila seharian dihabiskan dgn anak yg baru nak masuk 4 tahun Mei ni, pengaruh dia atas kita lagi byk dr pengaruh kita ke atas dia...


Rania mcm biasa lah, bagi yg kenal dia, oklah. Bagi yg baru nak kenal, senang je, muka cantik macam mama, anginnya mcm papa (ni lirik lagu sebenarnya). Rania ni mewarisi perangai baik dan buruk abah dan mamanya. Ringkasnya, yg baik tu banyaknya dr sebelah abah : ). Syukur, setakat nak masuk 2 bulan ni, tak banyak sangat hal Rania khususnya dan kami berdua amnya, dari sudut kesihatan, pemakanan seimbang (ada hari makan, ada hari tak makan = makanan seimbang) dan lain2 lagi. Kesian sebab Rania tak ada rakan sebaya, yg ada lebih kepada rakan pemimpin (org yg memimpin dia). Sebagai seorang ayah, siapa yg tak nak berikan yg terbaik untuk seorang anak kan???

Gambar ni waktu di Ikea, biasalah, dah x berapa nak ada pendapatan tetap, boleh bawak anak main dekat tempat yg FREE je lah, tetapi, azabnya nak mengisi borang nak bg Rania main kat sini, rasanya kalau boleh upah org tolong isikan, mmg upah aje, langsung takde bahasa Inggeris, nak meniru mak bapak org lain isi borang, apa pulak nanti anak kita kata kan kalau dia tau abah dia meniru, air muka kena jaga. Waktu tengok Rania main, sempat jugak fikirkan azab kalau kita cuma tau bahasa kita sahaja, susah jugak. Di sini, dr segi bahasa, memang bahasa ibunda (Czech) paling meluas, baik dr segi pelajaran maupun di rumah, kalau bukak tv, bukan setakat cerita Simpsons, kalau Ombak Rindu tu masuk saluran tv di sini, mmg cakap bahasa sini lah dia, kalau setakat Maya Karin dengan Aaron Aziz je, takpelah, memang muka antarabangsa, tapi kalau Azizah Mahzan dan Zaidi Omar, kan ke susah. Dan pengalaman sendiri bila di kedai pembekal perkhidmatan selular, dah lah tunggu giliran kita dah sejam lebih, sekali bila sampai giliran kita, kita tak dapat dilayan sebab dia tak boleh berbahasa Inggeris. Se-koman2 budak kita lah, kalau tak boleh cakap pun, kita paham bahasa Inggeris yg org cakap dekat kita. Apa makna semua ni??? Maknanya ringkas je, dalam kita selalu mempersendakan apa jugak yg di buat di tempat kita, sebenarnya ia ada baiknya.




Ini pulak gambar Rania main di taman permainan awam sementara menunggu malam. Kalau diikutkan, tempat ni penuh, cuma sekarang ni musim sejuk, tak ada lah mak bapak yg bawak anak main di sini, kecuali lah anak orang Malaysia yg sorang ni. Dah tau sejuk, kenapa main jugak??? Sebab pertama, Rania nak main jugak, dan dia tak kisah dengan cuaca. Dan sebab yg utama???  Sebab FREE hehehe...  Dan waktu Rania main dekat sini, sempat jugaklah bersembang2 dengan orang sini, yelahkan, bersembang berkenaan pendidikan. Bagusnya di Czech ni, pendidikan adalah percuma, dr peringkat rendah sampailah ke universiti (tetapi tertakluk kepada bahasa pengantar, bahasa Czech sahaja), tetapi kawan saya ni sanggup nak keluarkan duit lebih sedikit sebab dia bercadang nak hantar anaknya nanti ke sekolah swasta disebabkan pendidikan sekolah awam ni tak berapa bagus sgt (ikut kata dia lah). Kalau kita, jarang2 sangat mak bapak kita nak hantar kita ni sekolah swasta kecuali lah mak bapak kita ni memang diplomat, ataupun mak bapak kita berlagak lebih hehehe. Sekali lagi saya bersyukur sistem pendidikan kita ni takde lah teruk sangat, sekali sakala je kita dengar ustaz rotan anak kita sampai terbit darah.  










 Rania dan salji tepi jalan (malu je tengok dek anak mat saleh)...






Dan siri ni pulak gambar Rania (dan mamanya) main salji. Biasalah, apa yg tak ada di tempat kita, benda tu lah yg kita akan teruja bila jumpa. Gambar yang mula2 ni masa pertama kali jumpa salji di Zlicin, luar sikit dari Prague, waktu ke Ikea. Waktu tu belum ada salji lagi di Prague, dan selepas tu, merasa lah jugak sekali dua turun di Prague. Lepas tu sampai ke niari (ini hari), di Prague sekali sekala je turun. Dan yang tebal ni waktu singgah di salah satu RnR di lebuhraya sewaktu dalam perjalanan dari Prague ke Olomouc (waktu mama Rania ada perjumpaan dengan pelajar Malaysia). Kali ni saljinya memang tebal lah, dan kalau ditanya kenapa dibiarkan main salji??? Jawapan ringkas tetapi penuh makna... Sebab FREE... Dan waktu di RnR tu, singgah makan (makan ikan dengan kentang goreng je lah kan), ada 2 perkara yang buat kita teringat RnR di tempat kita, pertama, ada ruang utk solat (nak solat ke tak nak solat ke perkara lain lah kan), dan di sini memang sah2 lah tak ada, dan jugak bila tengok harga minyak. Dekat sini, harga minyak dia, macam harga saham, sekejap naik sekejap naik, jarang sangat nak turun. Tetapi, yg seronoknya pulak, RnR dia ni memang feel dia sebijik mcm dalam cerita tv, BJ & The Bear, banyak treler, pastu drebar-drebar treler ni semua makan sambil minum bir slow2... ntah bila nak sampai tak tau lah.

Apapun, InsyaAllah dalam post akan datang, nak cerita pasal pengangkutan darat pulak, baiklah kereta/kenderaan sendiri, mahupun pengangkutan awam di sini. Sehingga berjumpa lagi...

Salam dari kami bertiga...

2 comments:

  1. Kawanku AG, aku bar tahu ko buat blog. Ajak kata kalau duit dah cukup lagi RM1 puluh ribu dia datang melawat. Jadi ker?

    ReplyDelete
  2. updet oi updet
    jangan jadi gemuk malas

    ReplyDelete